Efter lidt famlen tager vi fat på KIE-modellen og får en rigtig god og lærerig diskussion. Vi får vendt de 3 begreber rigtig godt og bearbejder dem dybdegående ved at "tage hele turen".
Først brainstorming i forhold til "Hverdagsting der har rødder i matematik".
Vi får hurtigt fyldt væggen med gule Post-it lapper, og vil nu prøve at inddele dem i kategorier på 2 akser:
Er det let/svært at forberede aktiviteten og hvad er nytteværdien af aktiviteten. Vi løber hurtigt i vanskeligheder med aksen omhandlende nytteværdien. Hvad er nytte? Er det det samme som Gavn? -eller det samme som Glæde? Med andre ord var vi ikke klare nok i vores definition af nytteværdien i første omgang. Vi bliver lidt skarpere og definerer nu Nytteværdien med Value. Dvs er der noget Læring i aktiviteten.
Herefter udvælger vi de aktiviteter der faktisk kan bruges til en klassefest i 4. klasse. Eleverne skal selv kunne igangsætte dem, de skal være lige til at gå til og tidsmæssigt ikke være for omfattende.
Vores diskussion omkring KIE og selve arbejdet med den har gjort at vi nu alle har fuldstændig styr på arbejdsgangen.
Jeg synes også at arbejdet med KIE-modellen giver en erfaring, som vi kan videregive til eleverne. Jeg kunne sagten forestille mig at man bruger modellen i undervisningen i forbindelse med projektarbejde. I modellen findes andre værktøjer som er mere børneminded, associationskæden i det kreative rum, rejseholdet i det innovative rum og risikostafetten i det entreprenante rum.
SvarSletVi har fået en masse ideer til aktiviteter, spil og lege i matematik. Vi har fremadrettet planer om at lave en "Værktøjskasse" til undervisningen fyldt med materialer og ideer.
SvarSletJeg mener at KIE-modellen giver en form for nytænkning. Det viser en anden måde hvor på man kan skabe en anderledes forståelse for et emne. Man kommer automatisk til at gå med i dybden med et emne. Her opdager man andre ting i og med, at man arbejder med det kreavtive, innovative og entreprenante rum.
SvarSletEn spændende måde at lave og gennemgå undervisningen på.